W dniu 23 kwietnia 2020 r. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że obecnie możliwe jest ubieganie się online o tzw. tymczasowy profil zaufany, który jest metodą uwierzytelniania, która może być wykorzystywana do załatwiania wielu spraw publicznych. Nowością jest to, że ministerstwo stosuje metody weryfikacji wideo w celu przyznania tego tymczasowego Profilu Zaufanego.
W praktyce oznacza to, że wnioskodawca nie musi odwiedzać punktu uwierzytelniania ani posiadać rachunku bankowego, aby mógł się ubiegać o zwykły profil zaufany.
Aby ubiegać się o tymczasowy profil zaufany, wnioskodawca musi:
- odwiedzić stronę internetową pz.gov.pl i utworzyć konto,
- podać wszystkie niezbędne dane osobowe / kontaktowe,
- wybrać datę i godzinę wideokonferencji z punktem autoryzacji.
Po zakończeniu weryfikacji wideo, tymczasowy profil zaufany jest aktywny i gotowy do użycia. Jedyną wadą jest to, że jest on ważny przez 3 miesiące.