Aktualności

Bankowość i usługi płatnicze: COVID-19 a rynek konsumenta – wyniki badań

Bankowość i usługi płatnicze: COVID-19 a rynek konsumenta – wyniki badań

Badanie pokazało, że w szóstym tygodniu pandemii sprzedaż polskich firm spadła do 46 %. Przekłada się to na skłonność Polaków do oszczędzania, którą deklaruje aż 60 % badanych. W marcu sprzedaż detaliczna spadła w ujęciu rocznym o 9 %. Pandemia najbardziej dotknęła handel odzieżą i obuwiem. Koronawirusowi oparły się za to rynki farmaceutyków i kosmetyków oraz żywności – te odnotowały wzrost. 

28 % ogranicza lub odkłada wydatki na edukację, 42 % - na rozrywkę i kulturę, 43 % - na zakup sprzętu RTV/AGD, aż 58 % - na ubrania. Relatywną stabilność wykazuje rynek zakupów spożywczych – aż 63 % badanych nie zmieniło swoich wydatków w tym zakresie, z kolei 16 % je zwiększyło. Podobną tendencję wykazuje rynek chemii i kosmetyków.

W kwietniu o chęci oszczędzania na zakupach wspominało 60 % badanych, z których 45 % planowało zmniejszać największe wydatki, a 15 % nawet podstawowe.

Co warte odnotowania, co ósma osoba zaczęła kupować przez Internet częściej niż do tej pory, zaś co 12 osoba zaczęła w ten sposób kupować produkty, które dotychczas nabywała w sklepach stacjonarnych. 11 % badanych nie zmieniło sposobu robienia zakupów, 36 % ograniczyło wychodzenie na zakupy po produkty inne niż niezbędne. Aż 64 % zmieniło preferencje w zakresie odwiedzanych sklepów stacjonarnych. 21 % wybiera mniejsze sklepy osiedlowe a 43 % wybiera sklepy bliższe miejsca zamieszkania. 51 % zamiast częstszych mniejszych zakupów wybiera duże zakupy raz w tygodniu.

Czekamy na precyzyjne dane, które pokażą, jak te wyniki wpływają na rynek produktów finansowych. Wydaje się, że zwyżka skłonności do oszczędzania i znaczący spadek obrotów firm powinna przełożyć się na spory spadek transakcji płatniczych, zwłaszcza dokonywanych zbliżeniowo i poprzez fizyczne terminale POS. Widać też, że zwiększenie sprzedaży internetowej nie było na tyle znaczące, by zastąpić zakupy stacjonarne. Większą popularnością powinny cieszyć się za to lokaty.

*Badanie przeprowadzone przez Quality Watch metodą CAWI na próbie 1064 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Termin realizacji: 3 – 6 kwietnia 2020 roku.

Badanie Omnibus4P, zrealizowane przez 4P Research Mix sp. z o.o., www.grupa4p.pl, na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 18-75 lat, w dniach 25-27 marca 2020 r.



Piotr Glapiński

Prawnik

Piotr Glapiński

Radca prawny, Counsel

Piotr Glapiński

Kontakt:

ul. Rondo ONZ 1
00-124 Warszawa