Od początku 2024 roku dostawcy usług płatniczych spełniający określone ustawowe wymagania, o których pisaliśmy w tym artykule, zobowiązani są do kwartalnego raportowania danych dotyczących transakcji transgranicznych.
Przegląd danych, które powinna uwzględniać ewidencja oraz raport
Wykaz danych, które dostawcy usług płatniczych są obowiązani zgłaszać, należy podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich dotyczy danych dotyczących odbiorcy płatności, a drugi odnosi się do danych dotyczących każdej płatności otrzymanej przez odbiorcę płatności.
Ewidencja powinna zawierać następujące informacje:
- BIC lub jakikolwiek inny kod identyfikacyjny instytucji, który jednoznacznie identyfikuje dostawcę usług płatniczych;
- imię lub nazwisko, lub nazwę odbiorcy płatności zgodnie z zapisem w ewidencji dostawcy usług płatniczych;
- jakikolwiek numer identyfikacyjny VAT lub inny krajowy numer identyfikacji podatkowej odbiorcy płatności, jeżeli jest dostępny;
- IBAN lub, jeżeli IBAN nie jest dostępny, jakikolwiek inny identyfikator, który jednoznacznie identyfikuje odbiorcę płatności oraz podaje jego lokalizację;
- BIC lub jakikolwiek inny kod identyfikacyjny instytucji, który jednoznacznie identyfikuje dostawcę usług płatniczych działającego w imieniu odbiorcy płatności oraz podaje jego lokalizację, w przypadku gdy odbiorca płatności otrzymuje środki pieniężne i jednocześnie nie posiada rachunku płatniczego;
- adres odbiorcy płatności, jeżeli jest dostępny, zgodnie z zapisem w ewidencji dostawcy usług płatniczych;
- szczegóły wszelkich płatności transgranicznych;
- szczegóły wszelkich zwrotów płatności zidentyfikowanych jako odnoszące się do płatności transgranicznych.
Jakie szczegóły płatności transgranicznych (oraz zwrotów) należy ewidencjonować i raportować?
- datę i godzinę dokonania płatności lub zwrotu płatności;
- kwotę i walutę płatności lub zwrotu płatności;
- państwo członkowskie pochodzenia płatności otrzymanej przez odbiorcę płatności lub w imieniu odbiorcy płatności;
- wszelkie informacje, które jednoznacznie identyfikują płatność;
- w stosownych przypadkach informacje o tym, że płatność jest inicjowana w fizycznym lokalu akceptanta.
Jakość ewidencjonowanych i raportowanych danych
Nie ulega wątpliwości fakt, że dane przekazywane przez dostawców usług płatniczych będą się różnić ze względu świadczone rodzaje usług płatniczych oraz ze względu na to, czy podmiot obowiązany do raportowania jest dostawcą usług płatniczych płatnika, czy odbiorcy.
Warto podkreślić, że dostawca usług płatniczych płatnika zazwyczaj będzie w posiadaniu danych o nieco gorszej jakości, gdyż nie ma on bezpośredniego kontaktu z odbiorcą płatności. Co więcej, dostawcy usług płatniczych nie mają obowiązku kontaktowania się z kontrahentami w celu uzyskania bardziej szczegółowych danych dot. płatności.
Chcesz być na bieżąco z najnowszymi zmianami prawnymi dotyczącymi raportowania CESOP? Zapisz się do naszego newslettera i śledź aktualizacje na bieżąco.