Przypomnijmy, że 20 grudnia 2018 r. przestało obowiązywać poprzednie rozporządzenie wydane na podstawie art. 61 ust. 3 ustawy o usługach płatniczych, które było swoistym drogowskazem dla przyszłych KIP-ów ubiegających się o zezwolenie na prowadzenie działalności.
Od tego momentu nie obowiązuje żaden akt wykonawczy, który wdrażałby wymogi Dyrektywy PSD2 w tym zakresie. Stanowi to istotne utrudnienie dla przyszłych KIP-ów, które chcąc spełnić wymogi ustawowe, muszą posiłkować się wytycznymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego i tzw. checklistą KNF.
Ta niepewność wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia powinna dobiec końca, choć wciąż nie wiadomo kiedy. Na razie projekt skierowano do konsultacji publicznych.
W uzasadnieniu czytamy, że w nowym rozporządzeniu chodzi przede wszystkim o analizę programu działalności KIP i jego ocenę pod względem wiarygodności i skuteczności, ocenę danych pozwalających na ustalenie tożsamości i kwalifikacji osób zaangażowanych w działalność instytucji płatniczej oraz dokumentów potwierdzających rękojmię ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą przez te osoby. Rozporządzenie zakłada, że program działalności KIP powinien zawierać założenia strategii, plan marketingowy, plan działalności operacyjnej, plan organizacji i zarządzania oraz harmonogram określający planowane terminy realizacji poszczególnych etapów działalności i celów strategicznych KIP. Program działalności ulegnie rozszerzeniu o plan finansowy oraz projekty umów pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w świadczenie usług płatniczych oraz projekt umowy ramowej, o jakiej mowa w art. 2 pkt 3 Ustawy o UP, a także projekty umów outsourcingowych w zakresie usług płatniczych.
Wnioskodawca wykaże także m. in. wysokość funduszy własnych, źródło pochodzenia środków finansowych oraz możliwości dysponowania nimi. Kolejne części rozporządzenia będą zawierać wymóg posiadania systemu zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej a także elementy, jakie powinien obejmować opis bliskich powiązań między wnioskodawcą a innymi podmiotami, o jakim mowa w ustawie o UP. Rozporządzenie wskaże też jak należy spełnić ustawowy wymóg ustalenia tożsamości osób bezpośrednio lub pośrednio posiadających znaczny pakiet akcji lub udziałów wnioskodawcy oraz osób zarządzających instytucją płatniczą.
W treści Rozporządzenia znajdzie się ponadto katalog dokumentów i informacji, jakie powinien złożyć wnioskodawca w celu potwierdzenia spełniania wymogu dawania rękojmi ostrożnego i stabilnego zarządzania instytucją płatniczą przez osoby zaangażowane, m. in. informacji, jakie wnioskodawca będzie musiał przedstawić KNF w celu wykazania odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego osób zarządzających przyszłym KIP.
Choć nie jest znana data wejścia w życie przepisów, przyszli wnioskodawcy zapewne liczą na to, że stanie się to niedługo. Wnioskodawcy w końcu będą mieli pewność, jakie dokumenty muszą przygotować i dołączyć do wniosku. Przy okazji usprawnieniu powinna ulec procedura weryfikacji zgłoszeń.