Dnia 16 września 2022 roku odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy implementującej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, tzw. dyrektywy cyfrowej (2019/770) i dyrektywy towarowej (2019/771). Celem ustawy ma być polepszenie pozycji konsumentów przy zawieraniu z przedsiębiorcami umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz umów sprzedaży.
Definicja usługi cyfrowej
Ustawodawca w projekcie ustawy wprowadza definicję „usługi cyfrowej” – jest to:
- wytwarzanie, przetwarzanie i przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej,
- usługa pozwalająca na wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi,
- inne formy interakcji za pomocą takich danych.
Przykładem usług cyfrowych będą, np. usługi w zakresie chmury danych, hosting plików, udostępniania treści w formie audio lub video (w tym w mediach społecznościowych).
Rękojmia i gwarancja konsumencka
Największe i najbardziej istotne zmiany dotyczą wydłużenia terminów uprawniających konsumentów do dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Projekt zakłada:
- okresu istnienia domniemania, że ujawniona wada istniała w momencie dostarczenia towaru – wydłużenie z 1 roku do 2 lat,
- okres przedawnienia roszczeń wynikających z rękojmi – wydłużenie z 2 lat do 6 lat,
- możliwość ograniczenia odpowiedzialności z tytułu rękojmi sprzedawcy rzeczy używanej – obecnie maksymalnie można ograniczyć do 1 roku, projekt ustawy likwiduje tę możliwość.
Poprawki Komisji Gospodarki i Rozwoju
Dnia 28 września 2022 roku projekt ustawy był procedowany przez Komisję Gospodarki i Rozwoju, do najistotniejszych poprawek projekty należą:
- możliwość odmowy przez przedsiębiorcę naprawy lub wymiany towaru (lub usługi, w tym cyfrowej), jeżeli byłoby to niemożliwe lub wymagało poniesienia nadmiernych kosztów,
- odrzucono propozycję wydłużenia czasu w jakim ustawia miałaby wejść w życie i aktualny pozostaje termin 14-dniowy.